lørdag den 27. juli 2019

4 uger i Finland er snart slut

Nu er der ved at være gået 4 uger her i Finland. Lars bog er virkelig ved at tage form. Han siger at det er længe siden han har været så afslappet og her er han aldrig helt alene så det har inspireret ham til at skrive.

jeg har lavet en helt ny blog og afsluttet den gamle.
Jeg har været i mit Studeo i dag. Jeg har malet lidt og kan konstatere at jeg er næsten færdig med alle de lærreder jeg har bragt med til Finland. Der er også flere bøtter med maling der er næsten tomme. Billederne er blevet bedre og bedre. Der er kommet mere dybde i de store og der er mange små der er meget bedre. Oven i hatten har jeg lavet en skulptur og arbejdet med glas. Jeg har talt med Erkki om at komme tilbage for at lave 2 mere skulpturer når jeg skal være her 1 måned næste gang. Bare ikke når det er for koldt for der arbejder jeg ikke siger han. Jeg har besluttet at tage billeder af alle malerierne og skulpturen inden jeg pakker ned så redigerede malerier kan lægges på bloggen. Jeg har også besluttet at give stedet en gave som tak for mit ophold.

Med Kristian har jeg aftalt at efterlade mit maletøj og min maling til næste gang jeg er her. Jeg ved ikke præsist hvornår. Men med ham har jeg aftalt at samarbejde i en "Nordic Cooperation Artexhibition" som foreløbing bliver en udstilling i Danmark med mig som curator og en udstilling i Finland med ham som curator. I disse 2 udstillinger skal lige mange danske og finske kunstnere være repræsenteret. Der skal også være mænd og kvinder fra begge lande nogenlunde ligeligt fordelt. Dygtige kunstnere til et godt udstillingssted. Til august når jeg kommer hjem skal jeg lave en hjemmeside for projektet så vi kan erhverve vores medlemmer af gruppen. Vi kalder udstillingen med vilje Nordic fordi vi er nordiske lande og fordi så kan vi senere åbne kan udstillingen op for andre nordiske lande hvis det bliver en succes. Og der er faktisk mange udstillinger i alle de nordiske lande til sammen.

Jeg har været glad for at være her og har nydt 4 uger i naturen sammen med andre kreative ildsjæle. Min naturkvinde har nydt at være her og som Lars har jeg nydt selskabet. Jeg har ikke savnet byen det mindste og Finnerne har overrasket mig positivt. Jeg kan godt lide finnerne, den finske kultur, maden, Kareisk musik og tradition. Der er meget nordisk kultur at dykke ned i og smukke spændende traditioner. Grønne planter, kyst og sø ikke mindst.

Men finnerne kan ikke grille. De sidder med et kæmpe stykke kød uden noget til. Og de er vegetarer her så de mugger over det og griller sjældent. Jeg griller godt nok kød men også grønsager og fx kartofler. Så jeg har vist Hanneele hvordan hun kan grille grønsager. Så i går grillede hun sine grønsager selv for første gang. Jeg talte med Kristian om det. Jeg lovede at når jeg kommer tilbage skal vi grille vegetarisk mad til os. Jeg har set hvordan vegetarer griller hjemme i Danmark og det vil jeg lære ham så han kan grille også når jeg er taget hjem til Danmark igen. Han blev meget glad. Han kan lide mig og jeg ham. Vi ligner hinanden synes vi. Og det er jo en god start på et samarbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.