tirsdag den 21. april 2020

Jenni er utryg trods overstået coronasyge: 'Der er så meget, vi ikke ved endnu'

Det er for mange ubesvarede spørgsmål, lyder det fra en af de første smittede danskere.



Jenni Carlend, som har haft corona, er en af de mange frisører, der med myndighedernes tilladelse kunne genåbne igen. (Foto: PRIVATFOTO)
AF OLIVER BATCHELOR dr.dk 21.04.22
KL. 09.30

STØRRE TEKST

LÆS OP


Det er stadig så mange ubesvarede spørgsmål omkring coronavirusset, at man ikke kan slappe af, selvom man har haft det og er blevet rask igen.


Det mener Jenni Carlend fra Herlev, der blev ramt af sygdommen Covid-19, efter at hun blev smittet med coronavirus på en skiferie i østrigske Ischgl.


- Jeg har tænkt, at så er det da overstået. Men jeg føler mig alligevel ikke rolig, selvom jeg allerede har haft coronavirus.


- Der er så meget, vi ikke ved endnu. Vi ved for eksempel ikke, om man kan blive smittet igen, siger den 34-årige mor til tre børn.


Det står jo ikke klart, om man kan få det igen. Og der har også været skrevet en del om, at der kan være to slags coronavirus i omløb.FRANK BLIKKER LUNDSBERG, TIDLIGERE CORONASMITTET.


Da epidemien endnu var under opsejling i Danmark, trådte hun frem i flere medier, fordi sundhedsvæsenet herhjemme havde afvist at teste hende ved hjemkomsten fra Østrig.


Det var på trods af, at hun en festlig aften på den senere berygtede afterskibar Kitzloch havde haft en fløjte i munden, som en bartender, der efterfølgende blevet testet positiv for coronavirus, havde brugt.


- Jeg kimede coronahotlinen og 1813 ned på vejen hjem, på et tidspunkt, hvor Island allerede havde kategoriseret Ischgl som risikoområde.


- Men jeg kunne ikke blive testet, fordi de danske myndigheder ikke havde gjort det samme, siger hun.

Bekymret for børnene


Jenni Carlend havde alle symptomer på coronavirus, men beskriver selv sit sygdomsforløb som forholdsvis mildt.


- I de første to-tre dage var jeg ekstremt træt og tørstig. Og så havde jeg svag hovedpine og ondt bag øjnene.


- Efter nogle dage fik jeg let feber og en nat røg temperaturen op på 41,3, hvor jeg besvimede. Men jeg tror, det var lidt selvforskyldt, fordi jeg havde frosset og pakket mig ind i uldtrøjer og dyne.


- Jeg har også haft mild hoste, men ikke vejrtrækningsproblemer, fortæller hun.


Selvom manglen på viden gør Jenni Carlend utryg ved situationen, er det mest børnene, hun er bekymret for.


Ikke at de skal blive smittet med coronavirus. Det er hun overbevist om, at hendes ældste søn på ni år er blevet, fordi han var i isolation i 14 dage med Jenni, da hun selv var syg.


- Jeg er mest bange for, hvordan situationen påvirker vores børn og deres verden. Bliver de angste og asociale på grund af den her krise?

'Man skal ikke tage for let på det'


48-årige Frank Blikker Lundsberg fra Løjt Kirkeby ved Aabenraa er en anden af de danskere, der blev smittet med coronavirus i østrigske Ischgl.


Han var afsted sammen med 11 venner, hvoraf 6 efter hjemkomsten blev bekræftet smittet med coronavirus, mens en blev syg, men ikke bekræftet smittet.



48-årige Frank Blikker Lundsberg vendte i starten af marts hjem med coronavirus efter en fra skiferie i Ischgl. (Foto: Lise Bæksgaard)


Ligesom Jenni Carlend føler han sig heller ikke tryg, selvom han har stået sygdommen igennem.


- Jeg er ikke i risikogruppen, så det er jeg ikke bekymret for. Men jeg synes heller ikke, man skal tage let på det.


- Det står jo ikke klart, om man kan få det igen. Og der har også været skrevet en del om, at der kan være to slags coronavirus i omløb. Så der en del, vi ikke ved endnu.


Frank Blikker Lundsberg har også bidt mærke i, hvor smitsomt coronavirusset er.


Han og vennerne kørte til Østrig fordelt i fire biler, hvoran samtlige blev smittet i to af dem.


- Det smitter simpelthen med lynets hast.

Holder tre meters afstand


Frank Blikker Lundsbergs symptomer meldte sig dagen efter hjemkomsten. Ved 21-22-tiden om aftenen fik han feber, som fortsatte de næste par dage.


- Jeg havde lidt feber og ondt i kroppen, og så fik jeg en smule åndenød. Efterfølgende oplevede jeg, at min smags- og lugtesans var væk, fortæller han.


Selvom Frank Blikker Lundsberg er erklæret rask, er han striks med selv at overholde sundhedsmyndighedernes anbefalinger om social afstand og hygiejne.


Ikke mindst på arbejdspladsen Abena, hvor han er udviklingschef.


Her produceres der i øjeblikket blandt andet masker, handsker og desinfektionsmidler til sundhedsvæsenet.


- Vi holder tre meters afstand på arbejde, fordi vi er meget bekymrede for, at vores folk kan blive syge. Det ville være en katastrofe at få sygdom ud i fabrikken, siger Frank Blikker Lundsberg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.