onsdag den 5. februar 2020

Hvordan farfar døde på søen

Da jeg var barn fik vi den ene gode historie om farfars død efter den anden. Han lød som tordenskjold der havde prøvet at redde en hel besætning. kendskabet til min fars halvbror der er kaptegn gav mig en anden visdom.

Udskrift fra Dansk Søulykke–Stastistik 1945 – Udgivet af Ministeriet for Handel og Søfart.
230. S/S Marianne Toft af København, 2302 Reg. T. Br. Bygget 1930 af Staal. Paa Rejse fra Oxeløsund til Barrow-in Furness med Jernmalm.Kollideret og forlist d. 12/9 45 i det irske Hav; 10 Omkomne.Søforklaring i Newcastle on Tyne d. 17/9 og 18/9 45. Søforhør i København d. 27/9 og 1/10 45. Forlisanmeldelse dat. København d. 26/11 45. Kl. ca. 015, da M. T. under en SSV.-lig Kuling i Taage befandt sig 9 Sm. N. for Chicken Rock gaaende med en Fart af ca. 7 1/2 Knob og afgivende Taagesignal, hørtes forude Taagesignal fra et andet Skib,der senere viste sig at være amerikansk S/S »Cornelius Ford«. Maskinen blev straks stoppet, og der blev afgivet een lang Tone med Damppiben. Kort efter kom C. F.s Toplanterner i Sigte overeet ret for. Om Bord i M. T. blev Roret lagt Stb., hvilket tilkendegaves ved een kort Tone med Dampfløjten. Da C. F. nærmede sig med Kurs ret mod M. T. blev M. T.s Maskine ca. 1/2. Minut senere beordret Fuld og der blev atter afgivet een kort Tone med Dampfløjten. Kort efter hørtes fra C. F. to korte Toner, der af M. T. besvaredes med een kort Tone. Da M. T. var drejet ca. 6 Star., til Stb., tørnede C. F. med Stævnen imod M.T. ud for 2-Lugen om Bb., og kort etter tørnede Skibene sammen med Laaringerne. Ved Kollisionen fik M.T. en betydelig Lækage og begyndte hurtigrt at synke. Stb.s Redningsbaad firedes af med 8 Mand, 1 Mand reddede sig paa Redningsbaaden og 1 Mand sprang over Bord fra Bb.s Redningsbaad, der kun var firet halvt af, og blev kort efter optaget af den anden Redningsbaad. Der var intet Spor af den øvrige Besætning. De reddede ankom samme Dag til Øen Man. Anm. 1. De omkomne var: Skibsfører Aage Christian Marius Eriksen af Søborg, 2. Maskinmester Fridtjof Friedel Christensen af Køge, Baadsmand S. Andreasen af Nyborg, Letmatros Leif F. Nielsen af Gentofte, Fyrbøderne Gunner Aage Jensen Worm af København og Kaj Houbert Andersen af Søborg, Kullemper Herluf Eli Vesterlund Pedersen af Hørby, Hovmester P. F. Olsen og Kok A. V. Christiansen, begge af København, samt Messedreng Kurt Andersen af Grenaa. Anm. 2. Søforklaring fra C. F. foreligger ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.